HISTORIE

Als oudste nog bestaand Duits sportmerk kunnen we terugkijken op een geschiedenis die rijk is aan tradities. Uit meer dan 115 jaar ervaring put ERIMA kracht om te bouwen aan de toekomst. Graag nemen we je mee op een tijdreis door de ERIMA historie en maken we je duidelijk hoe de ERIMA waarden eersteklas kwaliteit, design, innovatie, passie, authenticiteit en gemeenschappelijkheid door de jaren heen diep in het DNA van de fabrikant van sportartikelen verankerd zijn. Hier kom je alles te weten over de belangrijkste mijlpalen:

1900-1928: EDe beginjaren van een geschiedenis zonder einde

In de geschiedenis van een onderneming doen zich veel veranderingen voor en zijn er veel ontwikkelingen, maar bij ons is er ook een constante die altijd blijft: de liefde voor de sport. Deze begeleidt ons vanaf de eerste dag en is een vast bestanddeel van de ERIMA identiteit. Remigius Wehrstein begint in Reutlingen een fabriek in sportkleding voor de sporten gymnastiek, turnen, atletiek en schermen. De grondsteen voor het sportmerk ERIMA wordt gelegd.

1928-1936: Nieuwe eigenaren

Het bedrijf wordt verkocht aan nieuwe eigenaren. De naam wordt veranderd in 'R. Wehrstein & Co. Sportfabrik Reutlingen'. Een paar jaar later raken de drie chefs insolvent.

1936-1951: Nieuw begin met Erich Mak

Met de overname door Erick Mak in 1936 wordt het bedrijf omgedoopt en krijgt het de voor huidige begrippen onvoorstelbaar lange naam 'R. Wehrstein & Co., Inhaber Erich Mak, Sport- und Berufs-Bekleidung, Reutlingen'. Na de Tweede Wereldoorlog wordt er een hele nieuwe start gemaakt. Omdat het in deze tijd moeilijk was om aan materialen te komen, sturen klanten gedragen kledingstukken op. Naar het motto 'maak van iets ouds iets nieuws' worden er hiervan jacks en broeken gemaakt.

1951-1954: Ontstaan van de traditionele naam ERIMA

De onderneming wordt naar de eigenaar ERIch MAk genoemd en krijgt een nieuw logo. Onder de van nu af aan gebruikte merknaam verovert de onderneming een vaste plaats op de markt. De merknaam ERIMA wordt geassocieerd met eersteklas sporttextiel en legt de basis voor de toekomstige uitbreiding. Met het segment 'badmode' krijgt de onderneming een tweede standbeen.

1960-1972: goud, zilver & brons geven ERIMA glans

Van het begin af aan staat het merk ERIMA in het teken van sportieve successen: Rome, Tokio, Mexico-Stad en München – overal waar de Olympische vlag wordt gehesen en sporters uit de hele wereld strijden om goud, zilver en brons, is ook ERIMA regelmatig vertegenwoordigd op het podium. ERIMA is officiële kledingsponsor van de Duitse sporters op alle vier de Olympische Spelen.

1960-1980: ERIMA is overal aanwezig

FC Bayern München, FC Schalke 04, VfB Stuttgart, 1. FC Köln, 1. FC Kaiserslautern, Eintracht Frankfurt en nog vele andere voetbalclubs – in de jaren 70 en 80 is ERIMA kledingsponsor van bijna de hele -Bundesliga. Ook een groot aantal succesvolle verenigingen uit de Duitse handbal- en volleybalcompetities gaan in deze tijd in ERIMA kleding op jacht naar punten en titels.

1974: wereldkampioen in ERIMA

Bij een van de meest glorieuze overwinningen in de Duitse sportgeschiedenis is ERIMA als het ware lijfelijk aanwezig. Het Duitse voetbalteam met Franz Beckenbauer & Co. wint het wereldkampioenschap in eigen land in de shirt van de traditionele onderneming uit Schwaben. Al sinds 1962 is ERIMA kledingsponsor van het Duitse voetbalteam. De samenwerking duurt tot na de wereldkampioenschappen van 1978.

1976: ERIMA als dochter van Adidas

Vanwege zijn leeftijd en bij gebrek aan een opvolger verkoopt Erich Mak zijn ERIMA. Adidas wordt eigenaar van de uiterst rendabele onderneming met destijds ca. 600 medewerkers. De 'wing' wordt voor het eerst het merklogo van de firma. Dankzij contracten waarover speciaal is onderhandeld, spelen enkele teams hun wedstrijden de ene week in ERIMA en de andere week in Adidas shirts.

1980-1996: Van de veiligheidsspeld naar de multi-teamsport

Met de 'zekerheid van kwaliteit' van alle artikelen als credo van de jaren 80 brengt ERIMA een steeds breder wordend assortiment hoogwaardige producten op de markt voor alle mogelijke sporten zoals voetbal, zwemmen, atletiek, gymnastiek, handbal, tennis, wielrennen, bowlen, basketbal en joggen.

1993: Moeilijke tijden

De winst van de onderneming komt in deze tijd hoofdzakelijk uit de textielproductie voor Adidas. De verplaatsing van de productie naar Azië een paar jaar later heeft bijna tot gevolg dat de traditionele onderneming uit Schwaben van het toneel verdwijnt.

1996: nieuwe start

Adidas geeft Wolfram Mannherz opdracht om de onderneming waar het steeds slechter mee gaat, grondig te reorganiseren. De 'red ball' wordt het nieuwe merklogo. De 'wing' verdwijnt tijdelijk, maar viert al snel zijn comeback.

1998: Het nieuwe gezicht

Bedrijfseconoom en doctorandus handelswetenschappen Wolfram Mannherz wordt in 1998 directeur en in 1999/2000 aandeelhouder (49%) van ERIMA.

Sinds 2000: Sportorganisaties

Op de Duitse turnbond in 2003 volgt in 2007 de Duitse schuttersbond als officiële ERIMA partner. In de loop der jaren komen de Duitse volleybalbond, de Duitse kanobond, de Duitse schaatsunie, de Duitse rollersport- en inline-bond, de Duitse tennisbond en het Oostenrijks Olympisch Comité hier nog bij.

2004: Modernisering door terug te grijpen op de traditie

Het logo met de 'red ball' wordt vervangen door het oude vertrouwde, maar gemoderniseerde traditionele log met de 'wing'. Het moderne merkimage wordt gebaseerd op de imposante geschiedenis van de onderneming met zijn rijke traditie en brengt zo een communicatieve oriëntatie voor de toekomst tot stand.

2005: nieuwe eigenaar

Directeur Wolfram Mannherz neemt in het kader van een managementbuy-out de resterende aandelen over van Adidas-Salomon AG over en is sinds 1 januari 2005 volledig eigenaar van ERIMA GmbH. Het door Mannherz uitgedragen motto 'Samen winnen' wordt hoe langer hoe meer in de ondernemingsstructuur geïntegreerd en legt zo de grondslag voor de ERIMA identiteit: multi-teamsport.

sinds 2008: ERIMA keert terug op de grote sportbühne

Met de betrokkenheid als sponsor bij TSG 1860 München en de jaren durende samenwerking met de 1. FC Köln vier jaar later keert ERIMA terug op de grote Duitse sportbühne. De voetbalclubs Dynamo Dresden en Eintracht Braunschweig volgen.

2014: De voortdurende drang naar innovatie

Een belangrijke pijler van de ERIMA identiteit is innovatie. De wereldwijde noviteit op voetbalgebied, de ERIMA HYBRID TRAINING, is de eerste bal waarbij naai- en lijmtechnieken tijdens de productie met elkaar worden gecombineerd. De innovatieve voetbal overtuigt door zijn uiterst robuuste PU-buitenmateriaal, speciaal beschermde naden en de voor zijn speeleigenschappen relevante 'soft Touch'-technologie.

2016: Goud, zilver & brons in Rio

ERIMA atleten overtuigen bij de Olympische Spelen in Rio. Bij het kanoën, turnen, schieten en de moderne vijfkamp strijden de sporters om de medailles in kleding van ERIMA. ERIMA staat met 14 gewonnen medailles op de eerste plaats in het medailleklassement van Duitse kledingsponsors.

2017: Nauwe samenwerking

Tot 2017 is Fabian Hambüchen het ERIMA gezicht in de turnsport. Al in 2013 komt Elisabeth Seitz hier als ambassadeur van het merk bij en nu maken Sophie Scheder, die derde werd bij de Olympische Spelen, meervoudig Duits kampioen Lukas Dauser en het jonge talent Tabea Alt het nieuwe ERIMA turnteam compleet.

2018/2019: Het nieuwe hart van ERIMA

De voorbereidingen voor de opening van het nieuwe logistieke centrum zijn in volle gang. 53.000 artikelen per dag, aangepast aan de individuele wensen van iedere teamsporter, zullen al snel het nieuwe ERIMA 'Home of Teamsport' in het in Schwaben gelegen Kirchentellinsfurt verlaten.

2023: Het hart van ERIMA - Een blik achter de schermen

Klik hier

Dealers zoeken

We zijn dicht in jouw buurt!